03 יולי 2024

לכבוד                                                                                                                     

פינק ניהול השקעות בע"מ                                                                                        

מונטיפיורי 42, תל-אביב                                                                                       

 

שלום רב,

 

הנדון: דרישה להסרת פרסומים פוגעניים והפסקת פעולות ייעוץ פנסיוני ללא רישיון

בהמשך לשיח שהתקיים בין נציגי לשכת סוכני הביטוח בישראל (ע"ר; להלן: "הלשכה") לבין נציגי חברתכם פינק ניהול השקעות בע"מ (להלן: "פינק"), הריני לפנות אליכם בדברים שלהלן:

  1. לאחרונה פורסמה סדרת פרסומים על-ידי חברת פינק המפיצים מידע כוזב כנגד ציבור סוכני הביטוח בעלי רישיון – הם הגורם האמון על שיווק מוצרי ביטוח ומוצרים פנסיונים בהתאם להוראות הדין בישראל, והם הגורם המפוקח על-ידי רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון בגזרה זו.

  2. הפרסומים שהופצו על ידי פינק כוללים תיאורים כוזבים והטעיות פרסומיות מובהקות וחמורות כנגד ציבור סוכני הביטוח (להלן: "הפרסומים"); ואשר מופנות לציבור המבוטחים עליהם באה האסדרה בשוק (לרבות הרישוי של סוכני הביטוח) להגן. רק לשם הדוגמא הלא ממצה, הפרסומים כללו אמירות וטענות, כגון: תיאור סוכני הביטוח בחוסר מקצועיות, אינטרסנטיות ודאגה לרווח אישי על פני טובת ציבור המבוטחים, אנכרוניסטים ודמויות נהנתניות – תיאורים אשר עולים, בין היתר, לכדי עוולת תיאור כוזב והתערבות לא הוגנת בהתאם לסעיפים 2 ו-3 לחוק עוולות מסחריות, תשנ"ט-1999 (להלן: "חוק עוולות מסחריות"); עוולת הטעיה בהתאם לסעיפים 2 ו-7 לחוק חוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981 (להלן: "חוק הגנת הצרכן"), עוולת שקר מפגיע בהתאם לסעיף 58(א) לפקודת הנזיקין; וכן, עוולה של עשיית עושר ולא במשפט לפי חוק עשיית עושר ולא במשפט, תשל"ט-1979.

  3. למקרא הפרסומים, נראה כי הכוונה העומדת מאחורי הפצתם ברבים היא לפגוע במוניטין המקצועי של סוכני הביטוח, תוך קידום אינטרסים כלכליים של חברת פינק – הכל כאמור, תוך פרסום מידע מטעה אשר עלול לפגוע באינטרסים מוגנים של ציבור המבוטחים ובניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן.

  4. על אף שהפרסומים אינם מתייחסים לאדם יחיד אלא לציבור סוכני הביטוח בכללותו, יש באותם פרסומים כדי להכתים את המוניטין המקצועי של כל אחד ואחד מסוכני הביטוח בישראל – ציבור של עוסקים (שרובם בעלי עסקים קטנים ובינוניים), אשר שוקדים, גם בהתאם לחובתם החוקית בהתאם לדין ולרגולציה, לקדם את טובת ציבור המבוטחים – דבר שהוכיחו בכל הזדמנות אישית של לקוח, או ציבורית כללית במדינה, לרבות: במלחמה הנוכחית, תקופת הקורונה, תקופות שפל כלכלי ועוד.

  5. בנוסף לאמור, הפרסומים המכפישים מופנים אל ציבור המבוטחים בישראל; והם כוללים מידע מטעה אשר יכול לפגוע ביחסי האמון שיש בינם לבין נותני שירותים נאמנים להם. בכך, אותם פרסומים עשויים להטעות את ציבור המבוטחים ולפגוע באמונם בסוכני הביטוח; וכנגזרת מכך לפגוע בנכסים הכלכליים שלהם המנוהלים עבורם באמצעות סוכני ביטוח – במיוחד מוצרים פיננסים ארוכי טווח, דוגמת: קרנות פנסיה וקופות גמל אשר כוללים מרכיבים ביטוחיים מורכבים הדורשים התאמות אישיות למידותיו של כל מבוטח ומיומנות מקצועית של בעל רישיון.
  6. זה המקום להדגיש, כי הפרסומים של חברת פינק הינם קידום של שירות הדורש רישיון – רישיון סוכן או יועץ פנסיוני בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), תשס"ה-2005 (להלן: "חוק הפיקוח"). אין ספק, כי הפרסומים של חברת פינק עוברים את הגבול שבין ייעוץ פנסיוני מקצועי ומוסמך בהתאם לרישיון כדין, לבין אמירות והמלצות חסרות אחריות על-ידי מי שאינו אוחז ברישיון כדין. אף אם כוונת פינק להמליץ לציבור הקוראים ממשק טכנולוגי הרי שהוא עצמו, לכל הדעות, חסר רישיון (ואשר בספק אם ניתן להעניק לו רישיון בהתאם לחוק הפיקוח). כל אותן פעולות של פינק עלולות להטעות את הציבור לחשוב כי מדובר בשירות ייעוץ פנסיוני חוקי ומוסמך.

    ודוק: הפרסומים של חברת פינק מציגים את הממשק הטכנולוגי שפיתחה חברת פינק, כתחליף לגיטימי לייעוץ פנסיוני מקצועי, תוך הסתרת העובדה שאין לחברת פינק רישיון מתאים לכך או שאותו ממשק עצמו אינו מורשה לבצע את פעולות המיוחדות לבעל רישיון (כפי שהבהירה זאת גב' ארביב, נציגת פינק, בשיחה עם נציגי הלשכה ביום 24.6.2024). ברור, כי עוולת הטעיית הציבור כאן מתעצמת כאשר מדובר בתחומים שיש בו ייחוד עיסוק המחייב רישוי – תחום הייעוץ הפנסיוני.

  7. נוכח המפורט במכתב זה, אנו דורשים מחברת פינק, באופן מיידי לפעול כדלקמן:

    • להסיר את הפרסומים: ידוע לנו שחלק מהפרסומים הוסרו על-ידי חברת פינק (ואנו מברכים על זאת), אך על חברת פינק לדאוג להסיר כל פרסום פוגעני ומטעה אחר שהופץ על-ידה מכל מקור ברשת האינטרנט. אם חברת פינק אינה בטוחה היכן כל הפרסומים נמצאים, אנו מציעים לבצע בדיקה מקיפה על מנת לוודא שהכל הוסר.
    • פרסום התנצלות: יש לפרסם התנצלות פומבית (לכל הפחות, בעיתונות המקצועית של תחום הביטוח), שתתייחס להכפשות שנעשו ולפירוט ההטעיה, ותבהיר כי הדברים אינם נכונים. מציעים שנוסח ההתנצלות יסוכם בין הלשכה לבין חברת פינק טרם פרסומה.
    • התחייבות להימנע מפרסומים דומים בעתיד: אנו מצפים להתחייבות מפורשת מצד חברת פינק להימנע מפרסום כל מידע מכפיש או מטעה אודות ציבור סוכני הביטוח בעתיד; והכל לטובת ציבור המבוטחים בישראל המצפה למידע מהימן המופץ במדיות השונות.
    • הפסקת מתן ייעוץ פנסיוני בלתי מורשה: יש להפסיק מיידית כל פעולה שעולה לכדי ייעוץ פנסיוני ללא רישיון. יוער, כי גם אם חברת פינק תקבל רישיון לעסוק בייעוץ פנסיוני בעתיד, על חברת פינק לוודא כי הממשק הטכנולוגי שאותו משווקת כמחליף בעלי רישיון, חוסה תחת אותו רישיון.
  8. אנו מבקשים לקבל אישור על ביצוע הדרישות הללו תוך 7 ימים מקבלת מכתב זה. במידה ולא נקבל מענה הולם, נשקול נקיטת צעדים משפטיים להגנה על זכויות חברי הלשכה.

  9. אין באמור במכתב זה או במה שאינו אמור בו כדי לפגוע בכל זכות שעומדת לרשות הלשכה או כדי להוות ויתור מצידה על כל טענה שהיא.

 

בכבוד רב ובברכה,

 

עו"ד פיאד טמיש

יועמ"ש לשכת סוכני הביטוח