מסקר שבדק את דעת הציבור בישראל בנושא מערכת הבריאות עולה כי ל-57% מהאוכלוסייה יש ביטוח בריאות מסחרי, מחציתם ממקום עבודתם

רק 41% מאזרחי ישראל המבוטחים בביטוחי בריאות בטוחים שיקבלו סיוע מחברות הביטוח בעת מחלה קשה. 44% בטוחים שיקבלו סיוע מקופות החולים, ו־46% בטוחים לגבי בתי החולים הציבוריים. כך עולה מסקר שנערך על ידי מאיירס־ג'וינט־מכון ברוקדייל ובדק את דעת הציבור בנושא רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות. הממצאים מביעים חוסר אמון ביכולתם של נותני השירות במערכת הבריאות להעניק למבוטחים טיפול מתאים בעת מחלה קשה.

הסקר, בניהולם של ד"ר שולי ברמלי־גרינברג, תמר מדינה־ הרטום ואלכסיי בלינסקי, נערך בחודשים אוגוסט־דצמבר 2016 בשלוש שפות (עברית, ערבית ורוסית) והשתתפו בו 513,2 איש, כאשר שיעור ההיענות עמד על 68%. מדובר בסקר דו־שנתי שבוצע בליווי של ועדת היגוי בה שותפים נציגי כל קופות החולים, משרד הבריאות, משרד האוצר, המוסד לביטוח לאומי וארגוני צרכנים. מהסקר עולה עוד כי 84% מאזרחי ישראל הם בעלי ביטוח בריאות משלים של קופות החולים (שב"ן), 57% בעלי פוליסת ביטוח מסחרי כלשהי, מתוכם 53% מבוטחים בפוליסה קבוצתית (לרוב ממקום העבודה) ול־40% ביטוח פרטי.

המחקר מציג ממצאים לפיהם, למרות שרמת הביטחון של הציבור בקבלת סיוע היא נמוכה (כ־44%), הרי שרמת שביעות הרצון באופן כללי משירותי הקופות וממערכת הבריאות היא גבוהה: 89% מרוצים או מרוצים מאד משירותי הקופות ו-63% מרוצים או מרוצים מאוד ממערכת הבריאות בכלל.

עוד עולה מהסקר, שמתייחס כאמור לטיפול בעת מחלה קשה, כי 27% דיווחו שוויתרו על ביקור אצל רופא בגלל זמני המתנה. כ־70% מהמוותרים דיווחו שוויתרו על רופא יועץ, ו־28% מהם פנו לרופא פרטי (לעומת 15% בקרב האחרים). בקרב אלו שדיווחו על ויתור בגלל זמני המתנה – 70% אמרו שהם לא כל בטוחים או לא בטוחים שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר, ו־77% מהם אמרו שהם לא בטוחים שיוכלו להרשות לעצמם את הטיפול. כמו כן, 6% מהמשיבים הרגישו צורך לשלם תשלום לא פורמלי באופן דיסקרטי כדי לקבל שירותי בריאות מועדפים בחמש השנים האחרונות.