סו"ב אייל סיאני, חבר וועדת הפיננסים בלשכת סוכני הביטוח.

לפני כ-7 שנים הושק אחד המוצרים המעניינים והאטרקטיביים בשוק ההון -קופת גמל להשקעה. מיום השקתו, מוצר זה מהווה תחרות משמעותית למוצרי חיסכון אחרים כגון פיקדונות בבנקים, קרנות נאמנות, פוליסות חיסכון ועוד וזאת לאור יתרונות ייחודיים ומשמעותיים הקיימים במוצר זה שאינם קיימים במוצרים אחרים. ייחודיות זו הובילה מאות אלפי חוסכים לחסוך בתוך זמן קצר כ-37 מיליארד ₪ - סכום עצום בהתחשב במגבלת ההפקדות שנקבעה למוצר זה כפי שיפורט בהמשך.

קונפוציוס, גדול הפילוסופים של סין, אמר: "בכל דבר יש יופי, אבל לא כל אחד יכול לראות זאת". אין ספק שבקופת גמל להשקעה יש הרבה מאד יופי ולשם כך הוכן מדריך זה, אשר נכתב בסגנון "שו"ת"(=שאלה ותשובה), בכדי לחשוף בפניכם בצורה פשוטה וברורה את כל היופי שכדאי לראות.

אלו גופים מנהלים את המוצר ולמי מיועד המוצר?

קופת גמל להשקעה מנוהלת על ידי 17 חברות מנהלות אשר מפוקחות על ידי רשות שוק ההון. יצוין כי לאחרונה החלו חברות מנהלות של סקטורים מסוימים(כגון הנדסאים, עובדי הוראה וכו') לשווק מוצר זה עבור אותם סקטורים.

קופת גמל להשקעה מתאימה לכולם! זה מוצר חיסכון נהדר עבור כל אדם שיש לו כסף אותו הוא מעוניין להשקיע לכל טווח זמן – קצר, בינוני וארוך, עבורו ו/או עבור משפחתו (לרבות עבור ילדים).

כמה כסף ניתן להפקיד בקופת גמל להשקעה?

בגלל אטרקטיביות המוצר והטבות המס הנלוות לו, החליטה המדינה להגביל את סכום ההפקדה המרבי למוצר זה. נכון לשנת 2023 סכום ההפקדה המרבי אותו יוכל להפקיד כל חוסך בשנה עומד על 76,449 ₪. יצוין כי בעת השקת הסכום עמד על 70,000 ₪ לשנה. סכום זה צמוד למדד המחירים לצרכן ומתעדכן בכל 1 לינואר.

כמו כן, חשוב לדעת כי תקרת ההפקדה היא לפי ת.ז. כך לדוגמא, משפחה בת 5 נפשות רשאית להפקיד השנה באופן מצטבר כ-382 אש"ח.

ניתן להפקיד את הכספים במגוון דרכים  כגון העברה בנקאית והרשאה לחיוב חשבון. כמו כן, ניתן להפקיד באופן חד פעמי או בהפקדות תקופתיות- לפי רצון החוסך.

מה דמי הניהול שנשלם על ניהול החיסכון?

על פי הוראות הדין, דמי הניהול המרביים הינם 4% מכל הפקדה ו-1.05% לשנה מהחיסכון הצבור. אולם חשוב לדעת כי בפועל דמי הניהול הממוצעים שמציעות החברות נמוך משמעותית מהתקרה כאמור ועומדים נכון לשנת 2022 על 0.65% לשנה מהחיסכון הצבור וכ-0% מההפקדה.

 

כיצד מושקעים הכספים בקופת גמל להשקעה?

הכספים מנוהלים במגוון מסלולי השקעה שהחוסך יוכל לבחור לפי רצונו. החברות המנהלות מציעות כיום למעלה מ-100 מסלולי השקעה באופן מצטבר.
ניתן לראות את מסלולי ההשקעות שהחברות השונות מציעות באתר ה"גמל-נט" של משרד האוצר. יתר על כן, ניתן לראות את פירוט אופן ההשקעות של כל מסלול באתרי החברות השונות.

באיזה מסלולי השקעה מנוהלים כיום רוב הכספים?

מסלולי ההשקעה הנפוצים ביותר היום בקרב הציבור הינם מסלול מנייתי ומסלולי כללי. כ-85% מסך הנכסים מנוהלים במסלולים אלו (כמחצית במסלול הכללי וכשליש במסלול המנייתי).

מסלול מנייתי הינו מסלול שלפחות 75% מהכספים מושקעים במניות בארץ ו/או בחו"ל. מסלול כללי הינו מסלול בו הכספים מושקעים בנכסים מסוגים שונים בכפוף לשיקול דעתה של ועדת ההשקעות של החברה.

מה התשואות שקיבלו החוסכים בשנים האחרונות?

התשואה המצטברת הממוצעת של כל מסלולי ההשקעה בקופות הגמל להשקעה ממועד הקמת המוצר עומדת על  כ-36%. עם זאת, נכון יותר לבדוק תשואות לפי קטגוריות ומסלולי השקעה. כך לדוגמא, להלן נתוני התשואות הממוצעות ב-5 השנים האחרונות במסלולים הכלליים והמנייתיים:

קטגוריית מסלול השקעה

תשואה ממוצעת לכל מסלולי ההשקעה בקטגוריה הרלוונטית

פערי תשואות בין מקום ראשון לאחרון

כללי

21.41%

11.44%

מנייתי

38.18%

38.13%

 

באיזה מסלול ובאיזו חברה כדאי לבחור?

כפי שניתן לראות בטבלה לעיל, קיימים פערים משמעותיים ביותר בין המסלולים והגופים השונים. כך לדוגמא, ב-5 שנים הפער במסלולים המנייתיים בין המקום הראשון לאחרון עמד על 38.13%! (מקום ראשון הניב תשואה של 60.13% ואילו המקום האחרון 22% בלבד).

לכל מסלול השקעה קיימת מדיניות השקעה שונה אשר עשויה להשפיע על התשואה שתושג עבורנו. חשוב לבדוק היכן מושקעים החסכונות והאם מסלול ההשקעה מתאים לרצונותינו וצרכינו. מומלץ שבדיקה זו תיעשה על ידי איש מקצוע כגון סוכן ביטוח אשר מכיר באופן מעמיק את החברות ומסלולי ההשקעה ויודע לבצע כנדרש התאמת צרכים ללקוח.

 

האם ניתן לשנות מסלול השקעה או חברה מנהלת?

כן. ניתן לנייד את הכספים בין קופות גמל להשקעה של חברות שונות ללא כל מגבלה. כמו כן, ניתן לנייד בין מסלולי השקעה באותה קופת גמל ללא כל מגבלה. יודגש כי בניגוד למוצרים אחרים, הניוד כאמור אינו מהווה אירוע מס, כלומר, לא ישולם מס רווח הון בעת הניוד כך שהכסף והרווחים שהושגו למעשה "ממשיכים לעבוד" עבורנו עד למועד משיכת הכספים וזה יתרון משמעותי מאד.

מתי ניתן למשוך את הכספים?

הכספים ניתנים למשיכה בכל עת וישולמו לחוסך תוך 4 ימי עסקים מיום שהגיש בקשה למשיכתם. רק בעת משיכת הכספים ישולם מס רווח הון של 25% על הרווחים הריאליים.

מה דין הכספים בעת פטירת החוסך?

החוסך יכול לקבוע כל מוטב כראות עיניו, ובלבד שיש למוטב תעודת זהות או מספר עמותה/חברה/תאגיד. אם לא מונו מוטבים, ישולמו הכספים ליורשים על פי צו ירושה או צו קיום צוואה, לפי העניין.

בעת משיכת הכספים על ידי המוטבים/יורשים ישולם מס רווח הון של 25% על הרווחים הריאליים.

האם יש עוד הטבות מיוחדות בקופת גמל להשקעה?

כן. החוסכים בקופת גמל להשקעה נהנים מהטבת מס מיוחדת והיא האפשרות לנייד את הכספים שנחסכו לקופת גמל לקצבה על מנת לקבל קצבה חודשית מהכספים שחסכו.

העברת כספים כאמור יכולה להיעשות החל מגיל 60.

החוסכים שיקבלו קצבה כאמור("קצבה מוכרת" בעגה המקצועית) לא ישלמו על הכספים הללו מס רווח הון + מס הכנסה.

כיצד ניתן להצטרף ולחסוך במוצר זה?
ניתן לפנות ישירות לחברה המנהלת את קופת הגמל ולבקש להצטרף. עם זאת, על מנת לבצע התאמה מרבית לחברה ולמסלול ההשקעה ובכדי שתהיה כתובת ראויה לחוסך לכל אורך חיי החיסכון, מומלץ להיוועץ עם סוכן ביטוח פנסיוני בנושא.

 

האמור כפוף להוראות הדין ותקנון הקופה. הנתונים לעיל נכונים לחודש מאי 2023 על פי נתוני אתר גמל-נט.  אין באמור לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון ע"פ דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי. ט.ל.ח.